آپارتمان

در این وبلاک مطالبی در مورد خرید و فروش ملک و آپارتمان به اشتراک گذاشته می شود

آپارتمان

در این وبلاک مطالبی در مورد خرید و فروش ملک و آپارتمان به اشتراک گذاشته می شود

در این وبلاک مطالبی در مورد خرید و فروش ملک و آپارتمان به اشتراک گذاشته می شود اطلاعات مهمی در خصوص معاملات املاک وجود دارد که دانستن انها واجب می باشد

بایگانی
پیوندها

تنظیم اجاره‌نامه چگونه است؟

يكشنبه, ۱۳ آبان ۱۳۹۷، ۱۰:۳۰ ب.ظ

تنظیم اجاره‌نامه چگونه است؟

اجاره‌نامه باید توسط بنگاه املاک تنظیم شود. متأسفانه در جامعه ما بسیاری از مستاجرین نمی‌دانند که چگونه قرارداد ببندند و شرایط قرارداد نوشتن و امضا نمودن آن به چه صورت است. به همین دلیل برخی از آنان دچار مشکلات بسیاری می‌شوند. در این متن سعی داریم در مورد این معضل اطلاعاتی به آنان بدهیم.

 

اجاره و تنظیم آن، قوانین خاصی دارد که بسیاری از ما نسبت به آن بی‌تفاوت هستیم. افرادی در جامعه هستند که سال‌های سال مستأجر بوده‌اند ولی قوانین تنظیم اجاره‌نامه را نمی‌دانند و افرادی هم هستند که از ندانستن آنان سوءاستفاده می‌کنند.

برای اینکه اجازه این کار را به افراد سودجو ندهیم، باید به قوانین قولنامه آگاه باشیم. این قوانین خیلی هم سخت نیستند ولی ما را از مشکلات بعدی نجات می‌دهند.

 



 

ضرورت آگاهی از تنظیم قرارداد اجاره چیست؟

قرارداد اجاره، قراردادی است که بین دو طرف موجر و مستأجر بسته می‌شود و هر دو طرف در آن حقی مساوی دارند. برخی بر این باورند که قوانین آن مربوط به موجر است، درصورتی‌که این تفکر کاملاً اشتباه است.

شما باید از قوانین آگاه باشید تا بتوانید در موقع لزوم از حق خود دفاع کنید. شاید بخواهید مواردی به موارد ملک اجاره‌ای اضافه نموده و یا از امکانات آن کم کنید و ... آیا قوانین این اعمال را می‌دانید؟

پس با آگاهی از حق خود دفاع کنید و با آسودگی ملکی را اجاره نمایید.

قراردادِ اجاره چیست؟

قراردادِ اجاره قولنامه‌ای است که بین دو طرف قرارداد نوشته می‌شود. به‌موجب آن، دو طرف موظف هستند تمام موارد قیدشده در قولنامه را رعایت کنند. به همین دلیل باید با آگاهی این برگه را امضا نمود.

قولنامه‌ها می‌توانند رسمی یا غیررسمی نوشته شوند. معمولاً رسمی‌ها در بنگاه مسکن و در سه نسخه نوشته می‌شود و دارای کد است. غیررسمی‌ها بین طرفین و بدون حضور در بنگاه مسکن و فقط در دو نسخه نوشته می‌شود.

کد رهگیری چیست؟

اجاره‌نامه‌های رسمی دارای کدی به نام کد رهگیری است. این کد زمانی به شما داده می‌شود که مشاور املاک، معامله صورت گرفته را در سامانه‌ی ثبت معاملات و املاک کشور، ثبت کند. این قانون در سال 1387 به تصویب رسید و از آن به بعد به‌طورجدی اجرا شد.

این کدها بیشتر در زمینه خریدوفروش کاربرد دارد ولی یکی از مزایای قانون فوق برای مستاجرین این ست که از معامله یک ملک به دو یا چند نفر جلوگیری به عمل می‌آید.

نمونه‌ای از اجاره‌نامه را در سامانه‌ی ثبت معاملات و املاک کشور ملاحظه می‌فرمایید.

 

 

تنظیم اجاره‌نامه:

اجاره‌نامه باید به نفع هر دو طرف نوشته شده باشد. در زمان امضاء قرارداد هر دو طرف موجر و مستأجر باید دقت کامل داشته باشند که موردی از قلم نیفتد.

تمام مواردی که به‌صورت شفاهی از طرف مستأجر یا موجر بیان می‌شود، باید عیناً در قرارداد نوشته شود.

مثلاً اگر مورد تعمیراتی در خانه وجود دارد و موجر موافقت می‌نماید که از طرف مستأجر تعمیر شود و سپس از مبلغ آخر ماه کسر گردد که باید در قولنامه ذکر شود.

گاهی اوقات صاحب‌خانه در دریافت اجاره بسیار قانونمند است و در موعد مقرر باید وجه را دریافت کند، در آن صورت هنگام تأخیر چه باید کرد؟ در این موارد به دلیل جلوگیری از مشکلات مابین موجر و مستأجر باید حتماً قراری فی‌مابین گذاشته شود (مثلاً ملک تخلیه شود و یا ...) که باید در توضیحات قولنامه ذکر گردد.

دو طرف باید مدارک شناسایی طرف مقابل را به‌دقت ملاحظه نمایند تا مطمئن شوند، طرف قراردادشان حقیقی است. در این خصوص می‌توانید به بخش‌های دیگر سایت ما، با عناوین " راهنمای رهن و اجاره آپارتمان در گرگان " و " قوانین حقوقی در اجاره خانه " مراجعه نمایید تا اطلاعات کاملی به دست آورید.

 

اجاره چگونه تمدید می‌شود؟

تمدید اجاره بهتر است به‌وسیله بنگاه املاک انجام شود. درست است که بابت این کار باید مبلغی پرداخت نمایید ولی این مبلغ ارزش جلوگیری از مشکلات بعدی را دارد.

هرگز سعی نکنید با پشت‌نویسی قولنامه، آن را تمدید کنید. این کار هم می‌تواند به ضرر موجر و هم مستأجر تمام شود.

گاهی موجر و گاهی مستأجر به‌راحتی امضاء خود را در زیر قرارداد قبول نمی‌کند و گاهی ممکن است ادعا کند که مواردی به قرارداد اضافه شده است، با تائید او نبوده و شخص دیگری به‌جای او قرارداد را تمدید نموده است. از طرف دیگر مستأجر نیز به همین منوال ممکن است مواردی را قبول نداشته باشد و قول و قرار را به هم بزند. لازمه اثبات تمام این موارد، تمدید رسمی قرارداد است.

 

 

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی